publiek goeroe

GASTSPREKER – COLLEGES – DISCUSSIELEIDER

 

Regelmatig geef ik presentaties, lezingen en gastcolleges voor organisaties, communicatieafdelingen en op hogere onderwijsinstellingen. Ook wordt ik gevraagd als gespreksleider, discussieleider en boardroom editior.

N.a.v. boek ‘De Communicatieadviseur – op een strategische positie in de organisatie’

Vanaf het eerste moment na de verschijning in 2012 ben ik door bedrijven, overheden en hogescholen uitgenodigd om over mijn boek en visie op communicatie te komen praten. Ging het de eerste tijd nog over hoe het boek tot stand was gekomen, nu belicht ik het boek aan de hand van de actuele situatie: hoe heeft het organisaties en communicatiemensen geholpen bij het verwerven van een meer strategische positie voor de communicatiediscipline? Maar ook: wat heb ik zelf aan nieuwe ervaringen opgedaan? Het blijft fascineren dat organisaties en communicatieprofs hetzelfde willen, maar hoe kan het dat ze elkaar daarin maar moeilijk kunnen vinden? Uiteraard geef ik werkbare tips voor beide partijen.

Gastspreker: ‘De zin en onzin van communicatie en reputatie’

Iedereen doet ’t en vindt er wat van. Communicatie is zo verweven met ons dagelijks leven, dat we niet stilstaan bij wat het met ons doet. Reden om met een knipoog te kijken naar geslaagde en mislukte communicatiecampagnes. En naar de moeite die bedrijven en overheden doen om hun reputatie zo te houden dat het publiek hen toch vooral maar aardig blijft vinden. Veel voorbeelden om je te verbazen en ook vrolijk van te worden. Om te beginnen bij de vaststelling dat communicatie het oudste vak ter wereld is – immers, begon de allereerste prostitué haar werk met een niet mis te verstane boodschap aan haar potentiële klant..? De ‘zin en onzin’-presentatie doe ik doorgaans voor groepen die juist niet met het communicatievak zijn verbonden.

Gespreksleider en boardroom editor

Vaak wordt ik gevraagd als gespreksleider, dagvoorzitter of boardroom editor. Ik geef dan leiding aan bijeenkomsten en presentaties, leid discussies en kom tot samenvattingen en conclusies. Extra intens gebeurt dit als ik optreed als boardroom editor. In een aantal sessies met bestuur/directie, MT en vaak ook toezichthouders verken, analyseer en verwoord ik de basiskenmerken van een organisatie, zoals visie, missie, koers, ambities, speerpunten, corporate identity, kernwaarden en de gewenste positie en reputatie. (Kijk ook onder Advies > boardroom editor).

 

Interesse? Mail me op info@karelwinkelaar.nl